Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej uznało ofertę złożoną przez RegioJet za najkorzystniejszą w przetargu na obsługę połączeń dalekobieżnych na pięciu liniach komunikacyjnych. Cztery z nich obsługuje dziś Arriva, natomiast w jednym przypadku mówimy o nowej relacji. Kontrakt ma być realizowany od 2029 roku od grudnia.
Na początku roku, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”,
czeski resort transportu ogłosił postępowanie przetargowe dotyczące obsługi pięciu relacji dalekobieżnych w północnej i północno-zachodniej części kraju przez okres 15 lat. Mowa o liniach komunikacyjnych R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praga – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk oraz nowej linii R24 Praga – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. W przetargu zawarto także prawo opcji, dotyczące warunkowego uruchomienia kolejnej nowej linii komunikacyjnej, R29 Kolín – Liberec, o ile zmodernizowany zostanie ciąg Mladá Boleslav – Turnov – Liberec. Łączna praca eksploatacyjna w ramach pakietu podstawowego wyniesie ok. 4,5 miliona pociągokilometrów
Przewozy w ramach planowanego kontraktu mają być realizowane przez okres 15 lat, począwszy od rozkładu jazdy 2029/2030. Jak informuje portal Zdopravy.cz, w dniu 5 sierpnia Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej uznało ofertę złożoną w przetargu przez RegioJet za najbardziej korzystną (pozostałe oferty złożyły České dráhy, Arriva i Leo Express). Wszystko wskazuje zatem na to, że w przypadku braku odwołań, które mogliby wnieść inni przewoźnicy kolejowi, w najbliższych miesiącach można spodziewać się zawarcia umowy ze zwycięskim podmiotem. Przypomnijmy, że podstawą oceny ofert było aż 10 kryteriów, przy czym zdecydowana większość z nich wiąże się z parametrami cenowymi kontraktu – łączna waga 3 kryteriów jakościowych to zaledwie 5%. RegioJet ma oczekiwać za realizację jednego pociągokilometra 170 CZK, czyli 10-20% więcej niż obecny operator.
Większy komfort podróżowania dzięki nowym pociągom
Co istotne, zmiana operatora od 2029 roku będzie wiązała się ze znaczącą poprawą komfortu podróżowania. RegioJet, o ile czeski resort transportu zawrze z nim umowę, będzie musiał zapewnić nowy tabor. Przypomnijmy, że Arriva, która dziś realizuje przewozy na liniach komunikacyjnych R14A/R14B, R21 i R22, wykorzystuje niemieckie używane dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne serii 628, w Czechach oznaczone po modernizacji jako seria 845. W przypadku nowego taboru możliwe będzie zarówno zastosowanie jednostek dwutrakcyjnych spalinowo-elektrycznych, jak i elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonych w akumulatory. Będą to pojazdy dwusystemowe, dostosowane do systemów zasilania 3 kV DC oraz 25 kV AC 50 Hz.
W przypadku jazdy pod siecią trakcyjną mają dysponować prędkością eksploatacyjną co najmniej 160 km/h, natomiast w przypadku obsługi odcinków niezelektryfikowanych – 120 km/h. Pojazdy zapewnią co najmniej 180 miejsc siedzących, za wyjątkiem pojazdów obsługujących linię R22, gdzie wymaganych jest tylko 120 foteli. Przewoźnik będzie musiał jednocześnie zapewnić możliwość regularnego wzmacniania części połączeń o nawet 360 miejsc siedzących. Co ciekawe, w przetargu określono także moc pojazdów (9 kW na tonę pod siecią trakcyjną i 7 kW na tonę na odcinkach niezelektryfikowanych) – z uwagi na fakt, iż znaczna część odcinków przewidzianych do obsługi w ramach planowanego kontraktu odcinków jest dość stroma.
Jeżeli wybrany w przetargu operator za 15 lat nie uzyska kolejnego kontraktu na realizację przewozów, państwo zagwarantuje transfer pojazdów na rzecz innego przewoźnika. RegioJet sygnalizował wcześniej, że w przypadku zawarcia kontraktu z resortem transportu podpisze umowę na dostawę jednostek dwutrakcyjnych spalinowo-elektrycznych ze Škoda Group. Warto dodać, że w ostatnich dekadach czeski producent nie oferował żadnych pojazdów z napędem spalinowym, koncentrując się na elektrycznych zespołach trakcyjnych i tramwajach.
Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Kolejowego”, jego jednostki elektryczne nowego typu zakupiła Arriva, która będzie je wykorzystywała do obsługi linii komunikacyjnych Ex6 Praga – Pilzno – Cheb oraz R16 Praga – Pilzno – Klatovy / Železná Ruda.Zmiany nie tylko taborowe
Wśród miast obsługiwanych przez linie komunikacyjne w ramach nowej umowy PSC najbardziej zyska Mladá Boleslav – dzięki uruchomieniu linii R24 jej mieszkańcy będą mieli do dyspozycji połączenia dalekobieżne do Pragi w takcie godzinnym. Dziś pociągi R21 na tej relacji kursują w cyklu 120-minutowym. Na przeciwległym krańcu znajduje się Rumburk, do w ramach dotrą tylko 4 pary połączeń R24 na dobę – pozostałe zakończą bieg w České Lípě lub Novém Boru. Jednocześnie, jak informował portal Zdopravy.cz, założenia przewidzianej w przetargu koncepcji eksploatacyjnej mogą być niekorzystne dla mieszkańców Liberca, ponieważ odjazdy w kierunku Pardubic będą się odbywać w godzinach nieparzystych, a pierwszy z nich ok. 5:00, co utrudni dotarcie do Brna, czy Ostrawy przed godziną 10:00.
W przypadku linii komunikacyjnych R21 i R24 połączenia na fragmencie łączącym Pragę i Mladou Boleslaví będą mogły być docelowo realizowane nową trasą przez Lysou nad Labem, która będzie stanowiła fragment
szybkiego połączenia Pragi z Libercem. Przypomnijmy, że Lysá nad Labem zostałaby “wpięta” w relację Praga – Mladá Boleslav dzięki budowie dwóch nowych łącznic, określanych jako Všejanská spojka i Bezděčínská spojka. Pierwsza z nich zapewni połączenie Milovic nieopodal Lysé nad Labem z Čachovicemi na linii kolejowej z Nymburka do Mladé Boleslavi. Z kolei druga spowoduje zmianę przebiegu w Mladé Boleslavi, dzięki czemu w przebieg zostanie “wpięty” przystanek osobowy Mladá Boleslav město położony w rejonie centrum (dziś obsługiwany dworzec główny jest zlokalizowany dość peryferyjnie).
Europejski pionier w liberalizacji rynku kolejowych przewozów pasażerskich
Czechy uchodzą w debacie publicznej w Polsce za modelowy przykład udanej liberalizacji rynku kolejowych przewozów pasażerskich i jednocześnie za jednego z europejskich pionierów w tym zakresie. Proces ten najczęściej utożsamiany jest z komercyjnymi połączeniami realizowanymi przez RegioJet i LEO Express na najbardziej obleganych relacjach. Wydaje się jednak, że największe znaczenie dla rynku ma organizowanie przetargów na realizację połączeń na wybranych pakietach linii systemu dotowanych przewozów dalekobieżnych. Oprócz państwowych Českých drah szereg umów PSC (ang. Public Service Contract) w ramach owego systemu realizują już dziś Arriva i RegioJet, a także GW Train Regio.
RegioJet obsługuje obecnie dotowane przez państwo czeskie połączenia dalekobieżne na liniach komunikacyjnych R8 Bohumín – Brno oraz R23 Kolín – Ústí nad Labem. Co ciekawe, na drugiej spośród wyżej wymienionych wykorzystuje sześcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Sirius chińskiej produkcji, będąc tym samym jedynym użytkownikiem chińskich zespołów trakcyjnych w Unii Europejskiej. W przyszłym roku RegioJet przejmie także obsługę relacji R9 Praga – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava, wykorzystując
jednostki elektryczne Pesy Bydgoszcz, pierwsze o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h wybudowane przez polskiego producenta. Jeżeli umowa na obsługę linii komunikacyjnych R14A/R14B, R21, R22 i R24 oraz opcjonalnie R29 nie zostanie podpisana do końca września, nastąpi zapewne podpisanie kolejnego aneksu z Arrivą, wydłużającego jej obecną działalność do grudnia 2030 roku.